Blended learning: beste van twee werelden

BERGEN OP ZOOM – Elk verhaal heeft twee kanten en alleen door beide kanten te belichten kom je tot een objectief beeld. Je hebt hoor en je hebt wederhoor. Je hebt wit en je hebt zwart. Je hebt analoog en je hebt digitaal. Blended learning op Roncalli combineert die laatste twee, zodat leerlingen het beste van beide werelden meenemen in hun toekomst.

Inmiddels werken de leerlingen van steeds meer klassen met Chromebooks, snelle devices die hen in staat stelt om digitaal te leren. Want wegwijs worden in de digitale wereld is onmisbaar, in het onderwijs en in de wereld als geheel. Daarom omarmt Roncalli de digitalisering, maar zonder al het moois dat de analoge wereld te bieden heeft ,uit het oog te verliezen. Volgens coördinator digitalisering Erik Koiter is dat heel belangrijk: “Het gaat erom dat iedereen onderwijs kan ontvangen – en geven – op de manier die bij hem past. Mijn taak is om de schakel te zijn tussen de ICT en het onderwijs, zodat zowel docenten als leerlingen  het gebruik van ICT  binnen de lessen als meerwaarde ervaren .

Tweedeklassers Anna Vonk (14) en Pepijn Kunst (13) vinden de Chromebook een aanwinst voor hun schoolleven. “Door de Chromebook hebben we minder boeken nodig, dus is onze tas veel minder zwaar. Dat is lekker”, zegt Pepijn. Ook Anna ziet veel voordelen: “Het is fijn om dingen snel te kunnen opzoeken en als je op je Chromebook werkt kunnen docenten zien of je je werk gedaan hebt. Het is ook lekker om je aantekeningen op één plek te kunnen opslaan, dus er zijn heel veel voordelen.” Erik Koiter hoort dat graag: “Online is er een directe link met de actualiteit. Dat merk ik in mijn vak – aardrijkskunde – bijvoorbeeld heel goed. Toen het onlangs ging over de vulkaanuitbarsting op White Island in Nieuw-Zeeland kon ik daar meteen een nieuwsuitzending over laten zien. Dat is van directe toegevoegde waarde. Bovendien kunnen leerlingen de onlinewereld leren ontdekken over nieuws en nepnieuws en kunnen we ze leren omgaan met de gevaren die er ook zijn in de online wereld.”

Dat ook de analoge wereld z’n voordelen heeft vergeet Roncalli niet. Erik: “Basisvaardigheden als schrijven en lezen zijn natuurlijk essentieel. De digitalisering mag niet doorslaan, daarop zijn we heel alert. Het doel is dat onze leerlingen het beste kunnen halen uit wat de wereld te bieden heeft, zowel digitaal als analoog.” Anna en Pepijn weten zich wat dat betreft prima te redden. “Ik werk graag op mijn Chromebook, maar bij wiskunde werk ik nog steeds het liefste op papier”, zegt Anna, “dan heb ik meer overzicht, daar kan geen Chromebook tegenop.” En Pepijn, die hecht grote waarde aan schrijven: “Natuurlijk kun je op de computer ook schrijven, maar als je op papier schrijft heb je geen Autocorrectie. Daar leer je toch meer van.”

Op Roncalli bepalen docenten zelf hoe ze de toegevoegde waarde van de digitalisering invullen. De werkgroep digitalisering, die Erik Koiter leidt, spoort ze aan om ermee aan de slag te gaan en stelt een aantrekkelijk trainingsprogramma op: “Het gaat erom dat iedereen kan doen wat het beste bij hem of haar past. Maar dat de digitalisering een onuitwisbare plek heeft op school, dat is zeker. Een school staat namelijk middenin de maatschappij en ga maar na: vroeger was een automonteur met mechaniek bezig, tegenwoordig leest hij computers uit. De wereld verandert, dus wij veranderen mee.”

Contact

Roncalli Scholengemeenschap
Tuinderspad 6
4613 CA Bergen op Zoom

Postbus 258
4600 AG Bergen op Zoom

0164-241050
info@roncalli-boz.nl