Alle ruimte op Roncalli vwo

Roncalli wil dat iedereen met plezier naar school gaat. Daarom heeft Roncalli een vwo-klas waarin ook aandacht is voor hoogbegaafde leerlingen. Veel leerlingen merken op de lagere school dat het lang niet altijd leuk is om de slimste van de klas te zijn. Want als je slim bent, dan lig je altijd onder een vergrootglas en word je niet door iedereen begrepen. Niet op Roncalli, daar merk je hoe ontspannen het voelt om gelijkgestemden om je heen te hebben en zo goed begeleid te worden dat je zelfs niet schrikt als je ineens een onvoldoende haalt.

Op de lagere school was de kersverse Roncalli-brugklasser Dagmar van Saarloos altijd de slimste van de klas, en dat vond ze helemaal niet leuk. “Want alle aandacht was altijd op mij gevestigd”, zegt ze, “nu ben ik niet meer de slimste, en dat vind ik wel fijn.” De dag dat Cas Wijten besefte dat hij niet langer de slimste van de klas was zal hij niet snel vergeten. Onlangs scoorde hij een 5 voor een toets, en was hij met stomheid geslagen: “Op de lagere school heb ik nooit lager dan een 9 gehaald,” zegt hij. Die onvoldoende leerde Cas een waardevolle les, die vwo/Excellent-coördinator bovenbouw Gwendolyn Canoy en brugklasmentor van de vwo-klas Aafke Temminck uitleggen: “Tessa Kieboom van Exentra, het Antwerpse expertisecentrum rondom hoogbegaafdheid, dat ons al jaren met raad en daad bijstaat, zegt dat je eerste onvoldoende een feestje waard is. Na die onvoldoende gaan we met onze leerlingen in gesprek over wat er nog niet goed is gegaan en wat ze kunnen verbeteren, zodat ze herhaling kunnen voorkomen.”

Femkie Rushton – van Hal en Gino Konings zijn klasgenoten van Dagmar en Cas. Zij kozen voor Roncalli omdat de sfeer die ze proefden tijdens de pre-colleges van Roncalli hen enorm beviel, en omdat ze hoopten minder huiswerk te hebben. De sfeer vinden ze nog steeds geweldig, maar het huiswerk? Dat lijkt soms nog best veel. Ervaren Roncallianen Sil van Beek en Joep Goossen uit vwo-6 horen de verhalen van de brugklassers geamuseerd aan en gelukkig hebben ze bemoedigende woorden voor de brugklassers. Sil vertelt: “In de eerste en tweede vond ik het ook moeilijk om mijn werk zo te plannen dat ik goed was voorbereid voor een toets. Daar moet je even je draai in vinden, maar daar helpen de docenten je enorm bij.” Joep maakte precies hetzelfde mee: “In de eerste drie weken van een periode deed ik niks, en in de laatste drie weken moest ik mijn stof nog leren en mijn opdrachten doen. Gelukkig heb ik inmiddels geleerd hoe ik dit beter aan kan pakken.”

De brugklassers werken hard om zich de Roncalli-werkwijze eigen te maken en zijn blij met de ontspanning die een klas vol gelijkgestemden hen biedt. Niemand vindt ze uitzonderlijk, niemand staat in het middelpunt, ze kunnen gewoon rustig leren en rustig zichzelf zijn. Ook dat is een gevoel dat Sil herkent. Als ervaren Roncalli-man weet hij ook dat de brugklassers nog meer ontspanning te wachten staat als ze het Roncalli-gevoel eenmaal in de vingers hebben: “Op een gewone school zegt een leerkracht dat je volgende week drie hoofdstukken af moet hebben, als je dat niet doet is die docent boos. Op Roncalli word je veel meer aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid. Dit hoort ook bij Dalton. Als je ergens goed in bent, kun je de lesstof versneld doorlopen. Mijn tip is: doe dat als je kunt! Ik heb informatica en Engels versneld afgerond, waardoor ik nu zes uur minder in mijn weekrooster heb. Dat is extra tijd die je kunt besteden om je rustig te verdiepen in iets wat je moeilijk of interessant vindt. Er is ook mogelijkheid om te gaan pre-studeren op de universiteit.”

Binnen het Daltonsysteem hebben leerlingen de ruimte

Op donderdagavond 25 november om 19.00 uur is een informatieavond over het onderwijs dat Roncalli verzorgt aan de vwo-leerlingen en aan de vwo-leerlingen die méér nodig hebben. Prof. dr. Tessa Kieboom, directeur van Exentra, geeft een presentatie over hoogbegaafdheid. Haar uitleg is vaak een feest van herkenning, vooral voor ouders die weten dat hun kind slim is, maar nog niet weten wat ze daarmee moeten of kunnen. Jasper Nuijten en Gwendolyn Canoy (coördinatoren vwo/Excellent-onderwijs) zullen toelichten hoe op Roncalli praktisch invulling wordt gegeven aan het onderwijs aan deze leerlingen.  Leerlingen van groep-7 en groep-8 zijn samen met hun ouders van harte welkom. Voor leerlingen wordt een apart programma verzorgd.

Pre-colleges

Leerlingen van groep-7 en groep-8 kunnen op woensdagmiddagen deelnemen aan pre-colleges op Roncalli. Hier kunnen ze met gelijkgestemden ervaren hoe er les wordt gegeven op vwo/Excellent. Inschrijven en meer informatie is te vinden op www.roncalli-boz.nl